TYPOGRAFI, GRAFISK DESIGN & CETERA
Random header image... Refresh for more!

Framtidens förfall

sn200949

Framtiden var bättre förr sägs det. I synnerhet på 50- och 60-talen med en ohämmad expansion åt alla håll. Ryggradar skulle rätas och Folkhem skulle byggas, rymden erövras. Efter månen skulle andra planeter besökas, koloniseras och så småningom besökas i charterpaketering. Rymd-turism. Fu-turism.

sn200950

Samtiden innehåller också ett uns futurism. I kristider går det i tidningar som Dagens industri tretton på dussinet prominenta talesmän som bara måste få säga att denna kris är bra för att det ger öppningar för nya affärsmöjligheter. Ety så måste man tycka, annars anses man vara en loser.

sn200952

Futuristerna på sin tid går att, om nyansfattigheten tillåts, ideologiskt och geografiskt placeras som följer: Italienska futurister var fascister, ryska var kommunister. De italienska vurmade för maskiner, höga hastigheter och krig, som de såg som ett renande stålbad. Just det uttrycket använder kläddesigner Johan Lindeberg i sitt sommarprat om krisen. Ut med det veka, ineffektiva. Låt krisen härda folket. Om de inte har bröd, kan de ju äta kakor. Han avhöll sig från att kräva bredare cat-walks för att ge modellerna mer lebensraum, men det hade ju varit ett fräckt förslag det med. Framförallt vill man ju inte verka vara en loser.

sn200959

En sak med framtiden förr, var att det tidlösa var så väldigt tidlöst. Helvetica var neutralt och därmed tidlöst. Det 30 år äldre typsnittet Futura (1927) var extremt tidlöst. Eller snarare: det var till och med lite i framkant, tidlöst med en touch av framtid, därför extra modernt. Idag tycker främst arkitekter att det är ett tidlöst typsnitt, men deras gyllene era som en formens samhällsbärande statsmän sammanföll väl med 50- och 60-talet. Så när vi säger att något, som en myranstol till exempel, är tidlös menar vi då att den ser ut att vara gjord på 50-talet? För den ser ju inte ut att vara gjord idag. Men samtiden är förstås inte tidlös, den är flyktig.

sn200954

Ingen märker att marknaden erbjudit rätt sopiga Futura-versioner i digital dräkt. Vad säger man om det? Tidlösheten var bättre förr.

sn200957

Om du likt bebin åkt ut med badvattnet i de krängande vågor som ett renande stålbad kan resultera i erbjuds fattigsemester i en piffigare förpackning. Kalla det för Hemester. Eller Swe-mester. Res kortare. Med bil. Dit du kommer på en tank, eller enkel biljett med lokaltrafiken. Själv begav jag mig till byggarbetet vid Liljeholmen och förevigade de fallna ljusskyltarna, som var satta i Futura. Ett slags fu-turism på hemestern.

sn200953

8 kommentarer

1 p { 09.07.30 at 18:05 e m }

Hmm.. osäker på om jag missförstår ditt inlägg, men de där skyltarna ser inte ut att vara satta i Futura?

2 fredrik { 09.07.31 at 21:35 e m }

Hörredu! Vid närmare granskning så, , 100% Futura är det inte. Bra spanat där! Med brallorna nere vid knävecken ser även jag det, särskilt inte t, det är tydligt på nederkroken. Men som bokstäverna a, m, n, g och s ser ut så hävdar jag nog ändå att det rör sig om ett snyltigt näraliggande snitt. Avenir har såna t men inte såna a… Ser du vad det är?

3 p { 09.08.03 at 18:22 e m }

Känns bekant, men jag vet inte. De sluttande linjesluten på gemena t:ets uppstapel borde kunna spåras. Dessa utesluter även Avenir. Vad stod det på skyltarna, Liljeholmens.. nånting?

4 fredrik { 09.08.04 at 18:43 e m }

Liljeholmens sjukvårdsmottagning tror jag. Något med mottagning. Om ingen kommer med ett bättre bud gissar jag vidare på Herman Zapfs URW Grotesk. Någon däremot?

5 oskar { 09.08.04 at 22:40 e m }

aviker från ämnet men passar på när du talar om futura.
känner du till några svenska typsnitt/typografer som inspirerades av bauhus och futura? tick-tack.

6 p { 09.08.05 at 14:40 e m }

Verkar rimligt – bra där! :-)

7 fredrik { 09.08.06 at 1:23 f m }

Bauhausinfluenser… Lite av en typografisk återvändsgränd om du frågar mig.
Men. Bo Berndal borde ju ha gjort något sånt, även om jag inte hittar något nu. Karl-Erik Forsbergs gjorde ett display-typsnitt (Ballong tror jag det är) som är gravt influerat.
Och Martin Fredrikssons Marfhaus verkar ha plockats bort från hyllorna.

Annars brukar det gå bra att besöka designhögskolornas examensutställningar. Alltid är det någon lat jävel som låtit sig inspireras av Bayer&Co och knåpat ihop någon slags hommage medelst cirkel och kvadrat.
Jag återkommer i frågan.

8 Höstskörd — Typografism { 09.09.28 at 11:57 f m }

[...] En långt ifrån komplett kondenserad Futura (den här gången är jag något säkrare). [...]

Kommentera