TYPOGRAFI, GRAFISK DESIGN & CETERA
Random header image... Refresh for more!

Ett tungt inlägg i debatten

Jaha. När jag gick in för att förbereda en blogpublicering av min recension av Marcus Gärdes Typografins väg II som publicerades i senaste Biblis upptäckte jag det här 1,5 år gamla utkastet. Lite ofärdigt och definitivt inaktuellt, men så får det vara. Allt som stått här har ändå inte direkt rört dagsaktualiteter. Låter det bli en smygstart eller vad man ska kalla det här. Typografism kommer fungera som ett slags arkiv, som ibland uppdateras.

OK, här kommer texten.

Då jag spenderat större delen av de senaste 9 månaderna i blöjosfären snarare än bloggosfären är det inte utan ett lätt motstånd jag kan meddela: jag är tillbaka. Halleluja.

Häromveckan kulminerade ett drygt tre årigt bokprojekt i ett releaseparty på Stockholms auktionsverk. Inte det vanligaste stället för den här sortens evenemang tror jag, men omständigheterna är dessa:

För tre år sen blev vi kontaktade av Peter Pluntky. För de flesta är han bekant som leksaksexperten i Antikrundan, han har också ett förflutet som mannen bakom tragiskt bortgångna Leksaksmuseet (numera snart återuppståndet i Rom). Skälet var att han kommit till den punkten i sitt samlande av emalj- och plåtskyltar att det var dags att sammanfattas, i en bok. Den skulle innehålla en historik kring skyltarna och dess förlagor, samlandet, dess typografi och produktion samt ett register över alla skyltar som någonsin gjorts i Sverige. Han satt på en ansenlig mängd, flest i Sverige, men ännu inte alla. Vi tog vid med att skissa på formen och skriva typografikapitlet, Peter tog sig an att lokalisera återstoden av skyltarna. Någon gång i veckan kom han med nya listor över nyupphittade skyltar han hittat, köpt eller fått tag på ett drägligt foto av. De skulle dessutom klassificeras i ett antal olika kategorier.

Sen kom vi på det här med plåtomslag… Kongenialt, såklart, tyckte vi. Inspirerad av Pontus Hulténs ”the Machine” för Moma, ett omslag helt i plåt med relieftryck.

Det skulle visa sig vara en tripp som tog mer än ett år och otaliga tester. I princip är det här helt omöjligt att genomföra i Sverige idag. Hantverket är obsolet. Kanske av goda skäl. Efter att ha kört slut på en leverantör (de höll på i över ett år) hittade vi några jeppar som gjorde allt för hand. 59 unika moment i sammanfogningen. Ett pillgöra.

Bokens namn, Tunga varumärken slogs fast tidigt i processen.

Några (mycket) tidiga skisser:

Ja, det där med elefanter… Någonstans i bakhuvudet hade jag Bob Gills omslag till The Penrose Annual 1968. men det fanns också en koppling till den här erans förkärlek för djur som identitetsbärare för varumärken. Ett som återkom var björnar.

Jag funderade på att pröva på en slags pastisch, utan att verka för nostalgisk.

Prövade att rita nallen för hand för att så småningom raffinera den i Illustrator. Tanken var att skylten nallen bar skulle sticka ut i relief.

Själva ordbilden var en hommage (läs: plankning) till en av skyltarna i boken. Prövade att rita om allt för hand, i en flödigare stil, men, tjusig på sitt sätt, men jag kände att det stack ut för mycket från den tänkta stilen.


Någonstans där så tänkte jag att va fan, och fimpade nallen. Av produktionstekniska skäl rök även färgen på omslaget, och frågan är väl om det gjorde något.

Slutgiltigt omslag, med kassett:

Inlagan bestämde vi tidigt skulla sättas i Berling Nova + Berling Nova Sans. Ni förstår, för tre år sen var det fortfarande ett rätt nysläppt typsnitt och vi såg en liten pr-poäng här.

Inlagan skulle bladas in på grund av det speciella omslaget, och föll inte offer för den rationella trycktekniska beegränsningan att räkna allt efter ark och delbarhet. Jag laborerade med diverse utvik och altarskåp, fast i förvissningen om att jag kan få igenom åtminstone ett av förslagen vore det kul. Alla gick igenom. Så, insprängt på ett dussin ställen finns olika utvik åt olika håll.

Där slutar texten från 30 april, 2010. Skulle antagligen inkludera några flotta fotografier på ankarskåp och nämna några av priserna den fick, men jag orkar inte. Återkommer med friskare tag inom några veckor alltså.

3 kommentarer

1 Mårten { 11.12.08 at 15:25 e m }

Roligt att du är igång igen! Av en ren slump såg jag att du skapat ett nytt inlägg. Eller, nytt och nytt? Åtminstone tidigare opublicerat. Trevlig läsning. Läste om boken på Pangeas hemsida. Jag hade gärna sett utviken och altarskåpen. Får väl helt enkelt försöka få tag på boken. Finns den fortfarande på Konstig eller har ni sålt slut?

2 fredrik { 11.12.19 at 17:33 e m }

Jag vet inte riktigt om de finns kvar faktiskt. Du får komma förbi och bläddra annars.

3 fredrik { 11.12.19 at 17:34 e m }

PS. Tack, jag har en megapost kvar, sen får vi se. Kanske ska stöpa om det hele.

Kommentera